به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «جواد مجابي» نويسنده و شاعر در بزرگداشت «حجت شكيبا» نگارگر تابلوي «كورش و بانو» گفت: استاد شكيبا از اندك نگارگراني است كه نگارههايش، درونمايهاي از زن، فرهنگ و هنر ايران باستان را در خود گنجاندهاند. وي كه عصر يكشنبه (4مرداد) در پايگاه پژوهشي هخامنشيان سخن ميگفت، با اشاره به زنان سردار ايراني افزود: شكوه، بزرگي، پاكدامني و قدرت زن ايراني يكي از نقاط توجه شكيبا در اين نگارههاست. حجت شكيبا در اين زمينه بيشتر نيز به زنان و پوششان در روزگار هخامنشي پرداخته است كه نگاره كوروش و بانو از نامدارترين اين نگارههاست. اين داستاننويس به ويژگيهاي كتاب شكيبا اشاره كرد و گفت: كتاب جديد نگارگريهاي حجت شكيبا «به كورش» نام دارد. شكيبا، عناصر كتابش را به دقت گزينش كرده است. او پيش از نگاريدن تابلوهايش، به دقت عناصر هنري روزگار هخامنشي را كاويده است. خالق داستان «كتيبه و ايوب» در ادامه سخنانش گفت: تركيببندي، كاربرد عناصر تجسمي، رنگها و ديگر ويژگيهاي نگارههاي او، بازتابنده عناصر آن روزگار است كه اين كتاب تمامي اين مسايل را دربردارد.
مجابي به تاثير آب و هواي سرزمينها در شيوه و سبك نگارگريهاي ملل گوناگون، اشاره كرد و افزود: اگر به نقاشيهايي كه در برخي كشورها همچون انگلستان و سوييس كشيده شده است، نگاه كنيم، با نگارههايي سرد و گرفته روبهرو ميشويم؛ اما سرزمين ايران كه سرشار از گرماي آفتاب و روشني خورشيد بوده، نگارگريها را جلا و روشني ويژهاي بخشيده است. بهگفته نويسنده كتاب «برجهاي خاموش»، آن چه نگارگري ايراني را در ميان هنر جهاني مشخص ميكند، جلاي رنگهاست و اينكه در نگارگريهاي ايراني، رنگ در كمالش جلوه ميكند، چيزي كه در بسياري از نگارههاي دنيا سراغ نداريم. اين پژوهشگر به بازتاب باورهاي ايراني در هنر ايراني بهويژه در مينياتور ايراني، پرداخت و گفت: رنگهايي همچون سبز، قرمز، سفيد، نقرهاي و طلايي، برآمده از نماد زميني ايزدان ايراني هستند و در مينياتورهاي ايراني به فراواني از آنها بهره گرفته ميشود. رنگهايي كه در پرچم ملي ايران هم به روشني ديده ميشوند.
وي بر اينكه شيوه نگارگري شكيبا، شيوه غربي نيست تأكيد كرد و گفت: شيوه تركيببندي و رنگبندي آثار شكيبا، شيوه كمالالملك است كه ما آن را از غرب گرفتهايم؛ اما از آنجايي كه مضمون، فضا و روحيه عرفاني و ايراني در اين نگارهها جريان دارد، ما با نگارههايي ايراني روبهرو هستيم نه غربي. توران شهرياري، چكامهسراي زرتشتي، ديگر سخنران اين همايش بود. وي به باورهاي آيين مهر درباره رنگها اشاره كرد و افزود: رنگ سرخ در باور مهرپرستان، بسيار گرامي داشته ميشده است؛ چون هنگامي كه سپيدهدم و شامگاه كه نماد سياهي و سپيدي هستند در افق به هم ميرسند، فلق و شفق پديدار ميشوند كه سرخرنگ است. وي بهرهگيري از هفت گذرگاه آيين مهري در نگارههاي آن روزگار را چشمگير دانست و گفت: اين نگارهها در هنگامهاي، ارزش والايي مييابند و به عنوان نمادهاي ملي در پرچم ملي ما نمود پيدا ميكنند.
در پايان اين نشست، نشان جاودان هنر، به «حجت شكيبا»، نگارگر ايراني و نگارنده اثر پرآوازه «كورش و كاساندان» پيشكش شد. همچنين شاهنامهخواني و نقالی پر شور با اجراي بانو ساقي عقيلي (ايران گرد) پايان بخش بزرگداشت حجت شكيبا بهشمار ميرفت.
مجابي به تاثير آب و هواي سرزمينها در شيوه و سبك نگارگريهاي ملل گوناگون، اشاره كرد و افزود: اگر به نقاشيهايي كه در برخي كشورها همچون انگلستان و سوييس كشيده شده است، نگاه كنيم، با نگارههايي سرد و گرفته روبهرو ميشويم؛ اما سرزمين ايران كه سرشار از گرماي آفتاب و روشني خورشيد بوده، نگارگريها را جلا و روشني ويژهاي بخشيده است. بهگفته نويسنده كتاب «برجهاي خاموش»، آن چه نگارگري ايراني را در ميان هنر جهاني مشخص ميكند، جلاي رنگهاست و اينكه در نگارگريهاي ايراني، رنگ در كمالش جلوه ميكند، چيزي كه در بسياري از نگارههاي دنيا سراغ نداريم. اين پژوهشگر به بازتاب باورهاي ايراني در هنر ايراني بهويژه در مينياتور ايراني، پرداخت و گفت: رنگهايي همچون سبز، قرمز، سفيد، نقرهاي و طلايي، برآمده از نماد زميني ايزدان ايراني هستند و در مينياتورهاي ايراني به فراواني از آنها بهره گرفته ميشود. رنگهايي كه در پرچم ملي ايران هم به روشني ديده ميشوند.
وي بر اينكه شيوه نگارگري شكيبا، شيوه غربي نيست تأكيد كرد و گفت: شيوه تركيببندي و رنگبندي آثار شكيبا، شيوه كمالالملك است كه ما آن را از غرب گرفتهايم؛ اما از آنجايي كه مضمون، فضا و روحيه عرفاني و ايراني در اين نگارهها جريان دارد، ما با نگارههايي ايراني روبهرو هستيم نه غربي. توران شهرياري، چكامهسراي زرتشتي، ديگر سخنران اين همايش بود. وي به باورهاي آيين مهر درباره رنگها اشاره كرد و افزود: رنگ سرخ در باور مهرپرستان، بسيار گرامي داشته ميشده است؛ چون هنگامي كه سپيدهدم و شامگاه كه نماد سياهي و سپيدي هستند در افق به هم ميرسند، فلق و شفق پديدار ميشوند كه سرخرنگ است. وي بهرهگيري از هفت گذرگاه آيين مهري در نگارههاي آن روزگار را چشمگير دانست و گفت: اين نگارهها در هنگامهاي، ارزش والايي مييابند و به عنوان نمادهاي ملي در پرچم ملي ما نمود پيدا ميكنند.
در پايان اين نشست، نشان جاودان هنر، به «حجت شكيبا»، نگارگر ايراني و نگارنده اثر پرآوازه «كورش و كاساندان» پيشكش شد. همچنين شاهنامهخواني و نقالی پر شور با اجراي بانو ساقي عقيلي (ايران گرد) پايان بخش بزرگداشت حجت شكيبا بهشمار ميرفت.
سيزدهمين جشنواره تئاتر آييني- سنتي با نقالی ایران گُرد
غزال صادقي: آخرين روز جشنواره سيزدهمين نمايشهاي آييني- سنتي مانند روزهاي گذشته با استقبال بسيار خوبي از طرف تماشاگران مواجه بود، محوطه بيروني تئاتر شهر پر از مردمي بود كه براي ديدن رقصهاي محلي، نمايشهاي ميداني، تماشاي تعزيه و معركه پهلوان رحمان، دور هم جمع شده بودند. عصر آخرين روز جشنواره در بخش قهوهخانه با «سيصد» ساقي عقيلي آغاز شد تا نقالي رستم و سهراب و در آخر نيز ترنابازي، پژمان كاشفي در قهوهخانه ادامه يافت. از پلههاي كافه تريايي تئاتر شهر كه پايين ميروي صداي جمعيت همراه شده بود با نواي شاهنامهخواني و صداي فواره حوض آبي رنگي كه درست مقابل سكو قرار گرفته و بسيار چشمنواز بود. نقاشي، خيمهشببازي، نقل موسيقي،طومارخواني، پردهخواني و ترنابازيهايي كه در گذشته در قهوهخانه بوده است، تماشاگران را به گذشته ميبرد و شايد جذابترين برنامه در بخش قهوهخانهاي جشنواره ترنا بازي باشد كه لابهلاي اجراهاي مختلف به اجرا ميپرداخت بعضي از جمعيت به حكم حاكم ترنا تن ميدادند ترنا ميخوردند به طوري كه حتي در اولين روز از اين جشنواره حاكم ترنا رييس مركز هنرهاي نمايشي و رييس اداره كل نظارت و ارزشيابي را روي تخت ترنا نشاند و بر آنها حكم كرد.
بخش قهوه خانهاي كه مانند روزهاي گذشته با استقبال تماشاگراني از سنين خردسالي تا بزرگسالان رو به رو شد. يكي از نكات شاخص آخرين روز از اجراهاي قهوه خانهاي، اجراي نقالي 300 توسط ساقي عقيلي بود. عقيلي در اين نقل با انتقاد از فيلم ضد ايراني 300 حكايت لشگركشي خشايارشا را به اسپارت را با روايتي ايراني بازگو كرد.
منبع:
نقالی "فرود سیاوش" به کارگردانی ساقی عقیلی
نقالی "فرود سیاوش" به کارگردانی ساقی عقیلی به مناسبت روز جهانی معلولین پنجشنبه 12 آذرماه در خانه نمایش اداره برنامههای تئاتر اجرا میشود. به گزارش خبرنگار مهر، نقالی "فرود سیاوش" به کارگردانی ساقی عقیلی و به مناسبت روز جهانی معلولین پنجشنبه 12 آذرماه ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره برنامههای تئاتر اجرا میشود. در این اجرا سمیه باقرپور و محمدامین طاهری دو بازیگر روشندل به ایفای نقش میپردازند.
هنرمندان نابيناي كشورمان پنجشنبه 12 آذرماه در يك اجراي ويژه نمايش فرود سياوش را در خانه نمايش اداره برنامههاي تئاتر اجرا ميكنند. به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين اثر نمايشي كه توسط هنرمندان نابيناي كشورمان با كارگرداني ساقي عقيلي يكي از نقالان زن ايراني به روي صحنه خواهد رفت سميه باقرپور و محمد امين طاهري به عنوان بازيگر حضور دارند. اين اثر نمايشي اولين نمايشي است كه توسط هنرمندان نابينا درگونه نقالي به روي صحنه ميرود.
منبع:
http://www.ilna.ir/newsText.aspx?ID=93190
نقالی ساقی عقیلی (ایران گُرد) در ایتالیا
در ایتالیا، جشنواره معتبری از ۳۰ سال گذشته به نام «Arrivano dal Mare» (از دریا میآیند) وجود دارد که سال گذشته، مرشد ترابی و خانم ساقی عقیلی مهمان این جشنواره بودند.خانم عقیلی، نقال جوانی هستند که متأسفانه کم از ایشان نام برده میشود. این افراد آمدند و کار اجرا کردند. قدرت بازیگری مرشد ترابی و ساقی بر کسی پوشیده نیست و در اینجا همه آنها را تحسین کردند.اکثرتماشاگرانی که در این جشنواره بودند، کسانی بودند که در این جشنواره نمایش اجرا میکردند. یعنی در حقیقت اهل تئاتر بودند. آنها بسیار مشتاق بودند ببینند نقالی ایرانی چیست.
منبع:
.http://zamaaneh.com/rohani/2008/12/post_43.html
اجرای زیبای نقالی بانو ایران گرد در جشن سده کرمان
... نقالی بسيار زیبای ساقي عقيلي (ايران گرد) تحسين باشندگان را به دنبال داشت.وي به نقالي داستان كيومرث تا پيدايش آتش پرداخت .
منبع:
http://www.kza.ir/mods.php?id=Info_Center&task=readpage&pid=136
افتتاحیه ی پنجمین دوره جشنواره تئاتر بانوان با حضور ساقی عقیلی
No comments:
Post a Comment